Anna Margit
Anna Margit és Ámos Imre, 1939

Anna Margit és Ámos Imre, 1939

<

Anna Margit

(1913-1991)
Eredeti neve Sicherman Margit; vidéki zsidó családból származott, igen fiatalon, 1930 körül Budapestre ment, ahol a főiskoláról eltávolított Vaszary János magániskolájában (Új Művészeti Iskola) tanult. Itt ismerkedett meg Ámos Imre festővel, akivel többévi együttélés után, 1936-ban összeházasodtak. 1973: a Munka Érdemrend arany fokozata; 1975: érdemes művész; 1987: kiváló művész. A legkorábbi művei Ámos Imrével szoros kölcsönhatásban, szellemi rokonságban születtek. A harmincas években világos színekkel festett jelenetei, réveteg tekintetű nőalakjai tárgy nélküli nosztalgiával itatódnak át. Többnyire önmagát ábrázolta, az önarckép mindvégig központi szerepet játszott művészetében, életműve mintegy önéletrajzzá állt össze. Képei ekkor erősen dekoratív jellegűek voltak, az egymáshoz közeli tónusok a franciákat, mindenekelőtt Bonnardót idézték. Művészi érdeklődésének középpontjában Gulácsy, Csontváry, Derkovits, Chagall, Picasso állt. 1937-ben, a világkiállítás idején, Ámos Imrével Párizsba mentek, ahol találkoztak Chagall-lal, de sem életüket, sem művészetüket nem alakították át alapvetően az itteni élmények. 1938-1941 között a nyarakat Ámossal együtt Szentendrén töltötték, baráti körükhöz tartozott többek között Vajda Lajos, Vajda Júlia, Korniss Dezső, Kelemen Emil, Rozsda Endre, Barta Lajos, Bán Béla. A negyvenes években - Ámos Imre egyre gyakoribb munkaszolgálatainak idején - rajzain, festményein a kontúrok megerősödtek, abroncsszerűen fogták körbe, szorították önmagukba a formákat. Az önarckép olyan meghatározó jelentőségű, hogy a műfaji kereteket áttörve, kép a képben motívumként gyakran a csendéleteken is megjelent. A nőalakokba szinte kivétel nélkül önmagát helyettesítette be, szerepeket keresett és próbálgatott - ő a táncosnő, a múzsa, Venus, festőnő, prostituált, árva, menekülő. 1945-ben az Európai Iskola egyik alapító tagja volt. Már 1945 előtt megvoltak az előzményei annak a groteszk, csupán fejből, kézből és a felsőtestből álló bábunak, aki most szinte egyetlen elemi formára, a gömbfejre egyszerűsödve különböző szerepekben merítkezik meg: hol megváltó, hol próféta, halász, párka, özvegy. Ezekben a bábukban is gyakran önarcképeket festett, a hasonlóság helyett az attribútumok szolgálják az azonosítást. A korábbi temperatechnika után olajjal festett, színei egyre harsányabbak, nyersebbek lettek. A gyermekrajzok egyszerűségére emlékeztető, ugyanakkor elementáris erejű, a népművészet és a kultúra archaikus rétegei iránt fogékony festészet gyökerei Vajda és Korniss szentendrei programjáig nyúltak vissza, az Európai Iskola tradícióválasztásában kapott megerősítést, s rokon a COBRA-csoport felfogásával. Az Európai Iskola megszűnése után jó ideig nem kapott önálló kiállítási lehetőséget, 1948 és 1953 között elhallgatott. Amikor újra dolgozni kezdett, a baba, bábu, bohóc lesz ismét a témája. Irodalmi ihletésű, elbeszélő képeket is festett. Az ötvenes évek végére a bábutematika mellett megszületett egy lírai, a szecessziót, Gulácsy alakjait idéző, visszafogottabb színeket használó, illetve szénnel vászonra készült műcsoport. A népművészet, a városi folklór iránti érdeklődése megmaradt, de át is alakult, a krumpliasszonyokon, lopótök figurákon keresztül jut el a modern giccsig. Mind festésmódja, mind témái a groteszkhez közelítettek, a szürreális és expresszív látásmód egyaránt jellemezte. A "popular imagery" témái, a vásári portékák, az üvegfestmények, a "cselédfolklór" ihlette bibliai tárgyú képeit. A zsidó vallás, szokások már a háború előtti munkáin megjelentek, akkor azonban mintegy elrejtette, míg a hatvanas évek végétől egyértelműen, azonnal felismerhetően festette meg ezeket. A hetvenes években a naiv, tudatos primitivizmus, a festményekbe ragasztott giccstárgyak, fotók, rendkívüli színesség uralta képeit. A népművészet iránti érdeklődése aktualitást nyert a táncházmozgalmak, a népi kultúra újrafelfedezése idején. A családi és történelmi tragédiákat egyaránt a bábukban mutatta meg. A hetvenes évektől haláláig a háború és a zsidóság, az özvegység, a magány tragédiáját dolgozta fel ironikus, groteszk, gonosz és démoni hangokkal, ambivalenciával átitatott képein. Továbbra is önarcképeket festett, amelyek olykor metaforákká vagy allegóriákká alakultak. Saját testének deformálódását, az elmúlás előtti stációkat festette meg, képei egyre keserűbb hangvételűek, amit erősítettek a "beszélő" címek, s a vászon hátoldalára írt üzenetek. Műveit jelentős magán- és közgyűjteményekben őrzik, köztük a Magyar Nemzeti Galériában, a pécsi Janus Pannonius Múzeumban, a szentendrei Ferenczy Múzeumban, és az ugyanitt, 1984-ben megnyílt Anna Margit-Ámos Imre Emlékházban.
67. Aukció, 93

Varázsló, 1965

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
67. Aukció, 157

Önarckép maszkkal, 1936

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
66. aukció (2021 június), 57

Özvegy, 1969

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
66. aukció (2021 június), 105

Térdeplő, 1940

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
66. aukció (2021 június), 135

Madarak

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 19

Angyal

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
1. Grafikai aukció (2021. április), 87

Női portré

Kikiáltási ár: 300 000 Ft
65. aukció (2020. december), 139

Fej

Kikiáltási ár: 700 000 Ft
65. aukció (2020. december), 140

Bábu, 1957

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
2. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2020 NOVEMBER), 53

Fej (Hátoldalon Nő rózsával)

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
2. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2020 NOVEMBER), 65

Bogárka, 1952

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
64. aukció, 7

Bábu, 1979

Kikiáltási ár: 440 000 Ft
64. aukció, 52

Libitina, 1961

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
63. aukció, 16

Lenni vagy nem lenni? (Monológ), 1976

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
63. aukció, 45

Az ördög bibliája

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
63. aukció, 61

Álló nő, 1937

Kikiáltási ár: 4 400 000 Ft
63. aukció, 181

Női profil

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
62. aukció, 14

Angyal

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
62. aukció, 179

A kis Jorick, 1978

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
61. aukció, 9

Balerina, 1941

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
61. aukció, 100

Ülő nő vörös lepellel, 1936

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
60. aukció, 111

Nő virággal, madárral (Magány), 1978

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
60. aukció, 176

Báthory Erzsébet II. (Epilógus), 1981

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
59. aukció, 50

Szonáta

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
59. aukció, 122

Önarckép, 1941

Kikiáltási ár: 1 900 000 Ft
59. aukció, 165

Angyal

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
58. aukció, 51

Tépett szárnyú angyal, 1960-as évek

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
58. aukció, 163

Tütüs, 1980

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
57. aukció, 6

A baba madárral, 1983

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
57. aukció, 97

Téglafal előtt

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
57. aukció, 207

Lórika, 1983

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
56. aukció (2017 október), 6

Csend, 1965

Kikiáltási ár: 950 000 Ft
53. aukció, 37

Frufrus önarckép profilból, 1936

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
53. aukció, 176

Ablakból kinéző, 1936

Kikiáltási ár: 2 000 000 Ft
52. aukció, 72

Bohócnő, 1986

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
52. aukció, 116

Esernyős hölgy, 1977

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 19

Pártás bábu, 1947

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 60

Önarckép, 1934

Kikiáltási ár: 200 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 147

Jákob létrája II., 1973-1974 körül

Kikiáltási ár: 3 000 000 Ft
48. aukció, 160

Két nő, 1937

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
47. aukció, 71

Mutogatós kép (A halál a legerősebb), 1985

Kikiáltási ár: 4 000 000 Ft
47. aukció, 97

Piros esernyő

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
46. aukció, 36

Szőke hajú nő

Kikiáltási ár: 220 000 Ft
46. aukció, 44

Lány galambokkal, 1935

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
45. aukció, 25

Lány

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
45. aukció, 96

Tányértábla

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
45. aukció, 97

Csipkés tábla

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
45. aukció, 176

Kislány rózsával (Bábu)

Kikiáltási ár: 750 000 Ft
44. aukció, 5

Petőfi: Arany Lacinak I-II.

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
44. aukció, 44

Piros rózsa, 1968

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft