Barcsay Jenő
Barcsay Jenő Párizsban, 1927

Barcsay Jenő Párizsban, 1927

<

Barcsay Jenő

(1900-1988)
1919-1924: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Vaszary János és Rudnay Gyula. 1938: Zichy Mihály grafikai díj; 1954, 85: Kossuth-díj; 1955: Tornyai-érem; 1964: érdemes művész; 1967: Pro Arte-díj; 1969: kiváló művész; 1970: IIe Festival International de Peinture (Nemzetközi festészeti fesztivál), Cagnes-sur-Mer (FR); 1983: SZOT-díj. 1925-ben állít ki először csoportkiállításon (Ernst Múzeum). 1929-ben fordul meg először Szentendrén. 1945-től a Magyar Képzőművészeti Főiskolán az anatómia és a szemléleti látszattan professzora. 1962-ben Párizsba utazik. Haláláig Budapesten és Szentendrén élt és alkotott. ~ sajátosan központi szerepet játszik a kissé nagyvonalúan “szentendrei festészet”-nek nevezett stílus-konglomerátumban: Vajda Lajostól merít az ikonhagyomány továbbéltetésekor (különösen ami a zárt kontúrú figurákat és az arany háttereket illeti), ugyancsak az ő (valamint Korniss Dezső) kezdeményezését folytatja a szentendrei (olykor provinciális-barokk) motívumok művészi feldolgozásában, olykor pedig a kassáki “képarchitektúrák” szigoráig redukálja mondanivalóját. Sajátos stílusát részben átadja a Szentendrén alkotó művészek fiatalabb generációinak (Balogh László, Deim Pál). ~ 1945 utáni munkássága absztrahált női figurák csoportozataival és tájképekkel kezdődik. 1949-ben monumentális kartont rajzol szénnel papírra: a kubisztikusan megtört, egyszerű tömbbé összefoglalt, hatalmas női alakokból jönnek létre később nagy mozaikjai. A nőalak az 1950-es években klasszicizált változatban jelenik meg művészetében. Másik inspiráló forrása a hangulatos szentendrei építészet, melynek kreatív leegyszerűsítésével a konstruktivizmushoz közel álló lírai absztrakt festészetet hoz létre. E motívumokhoz kapcsolódik a festőállvány témája is (1957-től kezdve), mely természetesen éppúgy értékelhető egyfajta önarcképként, mint “a festészet dicsérete” allegóriája leegyszerűsített XX. századi allegóriájaként. Az 1960-as években számos nonfigurativ, geometrikus képet fest, ezek végsőkig redukált, komor fekete-fehér szubsztrátumait mutatja be néhány évvel halála előtt rendezett Műcsarnok-beli kamarakiállításán. Mozaikjai mellett egy másik monumentális-murális műfajban, a gobelin területén is jelentős kompozíciókat alkotott, míg a grafikai technikák közül elsősorban a rézkarcot művelte (természetesen a szabadkézi rajz mellett). Művészetpedagógiai munkássága rendkívül jelentős: anatómiai szakkönyvét (melyben a reneszánsz mesterek precizitására és a tudományos hűségre egyaránt törekedett), valamint másik két könyvét számos nyelvre lefordították és tankönyvként használják.
19. aukció, 108

Alakok, 1973

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
17. aukció, 201

Beszélgetők

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
16. aukció, 174

Kompozíció

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
14. aukció, 111

Kompozíció

Kikiáltási ár: 2 500 000 Ft
14. aukció, 181

Kompozíció, 1976

Kikiáltási ár: 6 500 000 Ft
13. aukció, 149

Női fej

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
12. aukció, 19

A szentendrei művésztelep

Kikiáltási ár: 190 000 Ft
12. aukció, 35

Állvány ablak előtt, 1961

Kikiáltási ár: 2 800 000 Ft
12. aukció, 95

Kisvárosi utcasor

Kikiáltási ár: 950 000 Ft
11. aukció, 105

Női arc, 1936 körül

Kikiáltási ár: 380 000 Ft
10. aukció, 179

Mártélyi táj, 1920-as évek közepe

Kikiáltási ár: 180 000 Ft
5. aukció, 23

Dombos táj

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 25

Híd, 1930 körül

A Dévényi-gyűjtemény, 37

Könyöklő nő, 1937 körül

A Dévényi-gyűjtemény, 42

Szentendrei dombok, 1936

Exkluzív téli ajánlat, 57

Interieur, 1962

Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 58

Meudon-i részlet, 1929

Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 59

Párizs, 1929

A Dévényi-gyűjtemény, 60

Három női félalak sárga fallal, 1949

A Dévényi-gyűjtemény, 61

Három női félalak kék háttérrel, 1947

Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 62

Híd a Szajnán, 1926

8. Háború utáni és kortárs művek aukciója, 65

Freskó terv, 1970

Kikiáltási ár: 240 000 Ft
A Dévényi-gyűjtemény, 68

Leányfej balprofilban, 1957

A Dévényi-gyűjtemény, 69

Leányfej, 1957

3. Grafikai aukció, 70

Női arckép

Kikiáltási ár: 550 000 Ft
A Dévényi-gyűjtemény, 76

Két fej, 1961

A Dévényi-gyűjtemény, 77

Fejek, 1961

3. Grafikai aukció, 79

Alakok vízparton, 1954

Kikiáltási ár: 160 000 Ft
A Dévényi-gyűjtemény, 88

Festőállvány modellel, 1961

A Dévényi-gyűjtemény, 89

Festőállvány, 1961

A Dévényi-gyűjtemény, 94

Gyár, 1946

A Dévényi-gyűjtemény, 95

Terv a szentendrei mozaikhoz, 1969

A Dévényi-gyűjtemény, 105

Festőállvány ablak előtt, 1961

A Dévényi-gyűjtemény, 110

Önarckép, 1925 körül

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 112

Szentendrei táj, 1934 körül

A Dévényi-gyűjtemény, 115

Festőállvány ablak előtt, 1961

121 legszebb magyar festmény, 116

Állvány ablak előtt, 1961

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 137

Festőállvány, 1961

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 138

Festőállvány székkel, 1961

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 139

Terv a Szentendrei mozaikhoz, 1969

A magyar festészet rejtőzködő csodái II., 140

Kapuk zöldesszürkében, 1969

Best of Mű-Terem, 161

Állvány ablak előtt, 1961

Best of Mű-Terem, 163

Kompozíció