Berény Róbert
Berény lányával, Annával, 1920 körül

Berény lányával, Annával, 1920 körül

<

Berény Róbert

(1887-1953)
1904: Mintarajziskola, mestere: Zemplényi Tivadar; 1905: Julian Akadémia, Párizs, mestere: J. P. Laurens. 1936: Szinyei-díj; 1947: Pro Arte; 1950, 1952: Munkácsy-díj; 1951: Kossuth-díj. Korai művein Munkácsy hatása érződik. Párizsi tartózkodása alatt az akkori kortárs művészet új tendenciái keltették fel érdeklődését. Elsősorban Cézanne és Matisse inspirálták. Szalmakalapos önarcképe (1906) és az ekkoriban festett csendéletei már ezen új szemlélet jegyében születtek. Közvetlen kapcsolatba került a Nyugattal és az új kortárs zenét képviselő csoport tagjaival. A tízes években készült portrék közül expresszivitásában kiemelkedő Bartók Béla arcképe (1913). A Tanácsköztársaság idején a Művészeti Direktórium festő szakosztályának vezetője. Fegyverbe! fegyverbe! c. plakátja átütő erejű. A Tanácsköztársaság bukása után Berlinbe emigrált, és 1926-ig tartózkodott ott. A berlini évek kísérletező tanulmányai festészetét oldottabbá, előadásmódját érzékletesebbé tették. E korszakának legismertebb műve a Csellózó nő (1927). A 30-as évektől a nagybányai tradíció felé fordul, különösen Ferenczy Károly felfogásához jut közelebb. 1934-től Zebegényben dolgozott. Ekkor készültek többek között Állomás felé (1937), Jéghordás (1937) c. munkái. 1945-ben zebegényi műterme és számos műve elpusztult. 1948-ban a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára lett. A 40-es évek végén a tematikus piktúra felé fordult, nagyméretű, igényes kompozíciókat készített (Festőnövendék, 1947; Majális, 1950; Műterem-látogatás, 1951). Grafikai munkássága önmagában véve is jelentős. A 30-as évektől kevésbé kedveli a sokszorosított grafikát, szívesebben használt vöröskrétát, diófa pácot, hígított tust (Levélírók, 1940; Izsák feláldozása, 1942). Plakátjai a dekorativitás és a pszichikai hatáskeltés keretein belül maradnak (Boon Cacao, Flóra szappan, Pálma kaucsuk sarok).
Berlin – Budapest 1919-1933, 96

Modiano reklámplakát, 1927

Berlin – Budapest 1919-1933, 97

Cordatic reklámplakát, 1927

Berlin – Budapest 1919-1933, 99

Társasjáték, 1930-as évek eleje

Berlin – Budapest 1919-1933, 100

Nő szobában, 1927

Berlin – Budapest 1919-1933, 101

Enteriőr vörös thonet-székkel, 1926 után

Berlin – Budapest 1919-1933, 102

Napsütéses villakert, 1928-30 körül

Berlin – Budapest 1919-1933, 103

Sárga dunyha, 1928

Berlin – Budapest 1919-1933, 104

Árnyék és Olympia, 1928-29 körül

Berlin – Budapest 1919-1933, 105

Alvó nő fekete vázával, 1927-28

Berlin – Budapest 1919-1933, 106

Alvó nő rókával, 1920-as évek második fele

Berlin – Budapest 1919-1933, 107

Szőlős csendélet hegedűvel, 1928-1930 körül

Berlin – Budapest 1919-1933, 108

Kancsós csendélet II., 1928 körül

A Dévényi-gyűjtemény, 111

Sárga dunyha, 1928

A magyar festészet rejtőzködő csodái I., 116

Jelenet IV, 1912

69. Tavaszi Aukció, 137

Anna játszik, 1937

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
Párizs-Budapest 1890-1960 – Képzőművészeti kapcsolatok a két város között, 156

Csendélet, 1910