Fehér László
Fehér László

Fehér László

<

Fehér László

(1953)
1971–1976: Magyar Képzőművészeti Főiskola. A pályakezdés idején, a 70-es évek közepén fotórealista képekkel jelentkezett. A hiperrealizmus ebben az időszakban szinte provokációnak hatott, különösen azon szociografikus előadása, amely Fehér László ecsetje nyomán vászonra került. A Brigádnapló (1975) sorozatán a négy igazolványfénykép vásárian felnagyított, provokatív bárgyúságú szereplői szinte társadalomkritikaként hatottak. Ugyanezen vonulatnak még kidolgozottabb változatai az Aluljáró I. (1975), a Földalatti (1976), az Aluljáró II. (1978), a nagyvárosi sivár élet hétköznapi jelenetei, elég könyörtelenül azt a valóságot mutatták, amely igen jellemző volt a 70-es évek második felére. A képek többsége ebben az időszakban fekete-fehér, úgy viselkednek, mintha nagyon triviális amatőrfényképek felnagyításai, vásári piktor által “képpé” emelt holmik lennének. A különös képkivágatok, kicsit megbillentett nézőpontok, 50-es évekbeli valós és kvázi családi fotók illúzióját keltik, többnyire fekete-fehérben, de időnként rikító “ORWO”-film színeiben játszva (Életkép, 1979). A 70-es évek végén tematikaváltás következett: a zsidó temető sorozattal indult, majd 1980-ban az LT (Diptichon) című képpel, amely még fekete-fehér, vált egyértelművé ez az irány, amelyben Fehér László zsidó identitását a festészetben is megjeleníti. A téma kiemelkedően megoldott alkotása a Diaszpóra (1982), amely a fekete-fehér, fotórealista művek talán utolsó darabja, egy széttöredezett maceszt jelenít meg, utalva a széttört kőtáblára is. Az Ünnep I-IV. (1983) sorozatban a zsidó vallás (kegy)tárgyait szerepelteti, színesben, oldott ecsetvonásokkal előadva. 1983-1985 között stilizált tájképeket fest, átmenetileg eltávolodva a konkrét, (fotóalapú) kiindulóponttól. Vörösek, feketék, fehérek és okker az uralkodó, szinte kizárólagos szín. Az évtized közepétől a tájak egyre festőibbek, egyre gazdagabban megfestettek és egyre drámaibbak. Ez a korszak kétségkívül a magyarországi újfestészet hatását is magán viseli, expresszív, érzéki és érzelmes egyszerre. (Rekviem I., 1984; Dégi táj, 1985). Ebben az időszakban jelennek meg először az egyetlen (fehér) körvonallal jelzett figurák képein (Cím nélkül. Dégi emlékek sorozatból, 1985; Vízesés, 1986). Az 1986-os római ösztöndíj jelentős hatással volt Fehér László festészetére, képei színekkel teltek meg, a formák grandiózusakká váltak. (Róma, 1986, Liszt Ferenc a Villa d’Este szökőkútjánál, 1986, Domus Aurea I., 1987). Ez a szemléletváltás újra kiegészült a régi családi fényképek által megjelenített témákkal, de már nem a fotórealista időszak távoltartóan tárgyilagos szemlélődő-felmutató előadásmódjával, hanem szinte misztikus magasságba emelő átiratban. Az Oszlopok (1986) vörös előterén sorakozó, valószínűtlenül fehér és a végtelenségbe – ami kék és fekete – tartó oszlopsor, a támaszkodó fiatal nő, mind szerepeltek egy családi fotón, mégis, a festmény irracionális és transzcendens szintre emelkedett látványt teremt. Ugyanez a valóságon túli vízió érzet uralkodik a korszak többi képén is (Kőbéka, 1986, Zöld lépcső, 1987). 1988-ban drasztikus fordulat történt, az addig meglehetősen gazdag színvilágát lényegében három színre: sárgára, feketére és fehérre redukálta. A képfelületek döntő részét a sárga uralja, s ebbe az elvonatkoztatott, absztrakt felületbe kerülnek bele a feketével felvitt építészeti elemek, és képenként egy-egy, fekete-fehér figura. Az első, és a legradikálisabb ilyen vászna a Balkon volt, óriási méretével, a sárga semmibe tekintő asszonyával a következő 4-5 év irányát kijelölő kép. Tulajdonképpen eköré épült fel az 1990-es velencei Biennálén bemutatott és komoly nemzetközi sikert aratott sárga-fekete anyaga (Az emlékmű előtt, 1989; A folyónál, 1989; Kútbanéző, 1989; Fekete autó, 1989). A siker oka a festői rendkívüliségen túl nyilvánvalóan az volt, hogy a vasfüggöny leomlása utáni helyzetben Fehér László festészete állt a legközelebb ahhoz a nyugati téveszméhez, amely valami szocreálra visszavezethető, eltérő fejlődést bejáró, speciális kelet-európai művészetet szeretett volna látni. Erre Fehér László 50-es évekbeli fotókra támaszkodó, elidegenedést, rideg, kiszolgáltatott magányt megjelenítő képei igencsak alkalmasak voltak. A sárga periódus időszakában volt egy néhány darabból álló rózsaszín sorozat is – A szobor alatt I-II., Zászlóvivő, Fiú posztamensen –, melyek Fehér László munkásságában jószerével egyedül hordoznak kifejezetten politikai tartalmat is. A 90-es években újra fekete-fehérre redukálódtak színei, bár két alapszínének rendkívül sok változatát alkalmazza az ezüsttől a diffúz szürkéken át a gyöngyházas derengésű, elmosódó fényekig. A témák hasonlóak, a régi fotók metafizikus, sokszor a szürrealitásig emelkedő átiratai, egy-két, nagyon magányos, fehér, fekete vagy szürke kontúrral megjelenített szereplővel, egy-egy építészeti tagozattal, lépcsővel, különös perspektívában megjelenő tájrészlettel. A 90-es évek közepétől előszeretettel készít portrékat is, művészekről, barátokról, neves művészeti közszereplőkről (Bachman Gábor, 1995; Frank János, 1994; Hegyi Lóránd, 1997; Turán Róbert, 1997). A 90-es évek végén a nagyon kontrasztos színvilág oldódik, kékesszürkévé vidámodik, többszereplős lesz, kicsit a falvédők bumfordi, életkép világához közelít (Réten, 1997; Kertben, 1998). Egy-egy képén újra megjelenik a szinte fotórealista hűségű emberábrázolás, vagy legalábbis társul a megszokott “kontúrfigurához” (Balatoni fotózás, 1998; Engelék, 1998; Daddy II., 1998). Fehér László 1990-től installációkat is készít, kontúrfiguráinak egy-egy csoportját vasból is elkészíti (Vasrajzok, 1990; Szürke ház, 1997). Fehér László kétségkívül a 90-es évek magyar művészetének egyik legjelentékenyebb figurája.
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 43

Dávid, 2003

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
6. Háború utáni és Kortárs művek aukciója, 75

Tóraolvasók

Kikiáltási ár: 1 300 000 Ft
2. Grafikai aukció, 13

Ünnep előtt

Kikiáltási ár: 150 000 Ft
66. aukció (2021 kortárs), 18

Pálmaházban, 1999

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
4. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2021 ÁPRILIS), 14

Lovaskocsi

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
4. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2021 ÁPRILIS), 91

Szentendrei utca, 1996

Kikiáltási ár: 850 000 Ft
65. aukció (2020. december), 20

Judit medencével, 2006

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
65. aukció (2020. december), 32

Jarmo és Mónika II., 2001

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
2. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA (2020 NOVEMBER), 37

Pools II., 1991

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
Kortárs aukció 2019, 26

Csendélet, 1976

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
Kortárs aukció 2019, 62

Archív, 1978

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
Kortárs aukció 2019, 77

Virágóra, 2004

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
59. aukció, 152

Fiú tortával, 1997

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
58. aukció, 76

Archív, 1978

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
55. aukció, 65

Önarckép nádassal, 1974

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
50. Jubileumi Aukció, 171

Váza, 1995

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
49. aukció, 147

Fiú medencével, 1990

Kikiáltási ár: 360 000 Ft
34. aukció, 180

Fohász II, 1994

Kikiáltási ár: 1 800 000 Ft
31. aukció, 140

Tengerpart, 2005

Kikiáltási ár: 1 200 000 Ft
30. aukció, 201

Galambetetés, 2004

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
29. aukció, 173

Archív, 1978

Kikiáltási ár: 2 200 000 Ft
28. aukció, 59

Fiú árnyékkal, 1995

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
27. aukció, 108

Lány báránnyal, 2003

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
27. aukció, 159

Árnyékban, 1998

Kikiáltási ár: 1 400 000 Ft
27. aukció, 180

K.T. az újságíró, 1998

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
Kortárs aukció, 21

Metrón, 1975

Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
Kortárs aukció, 60

Nő rózsaszín tájban, 2000

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft
26. aukció, 205

Önarckép nádassal, 1974

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
26. aukció, 206

Labdázók, 1991

Kikiáltási ár: 1 600 000 Ft
25. aukció, 68

Kislány a Rakparton, 1998

Kikiáltási ár: 480 000 Ft
25. aukció, 204

Padon, 1995

Kikiáltási ár: 340 000 Ft
24. aukció, 93

Nő oszlop előtt, 1989

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
24. aukció, 211

Anya gyermekével, 1992

Kikiáltási ár: 1 500 000 Ft
20. aukció, 91

Fiú medencével, 1990

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
20. aukció, 104

Fekete váza I., 1998

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
20. aukció, 105

A torta előtt, 1997

Kikiáltási ár: 800 000 Ft
20. aukció, 124

Fiú csónakkal, 1998

Kikiáltási ár: 600 000 Ft
20. aukció, 125

Tűzgyújtó II., 1998

Kikiáltási ár: 400 000 Ft
20. aukció, 147

Fűben

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
9. aukció, 179

Vízbe néző, 2000

Kikiáltási ár: 500 000 Ft
8. aukció, 104

Egyedül, 1997

Kikiáltási ár: 650 000 Ft
Private Sale, 11

Hídon, 2004

Private Sale, 17

Nő feketében, 2003

Private Sale, 25

Kokas Ignác, 1995

9. HÁBORÚ UTÁNI ÉS KORTÁRS MŰVEK AUKCIÓJA, 47

Éljenzett, 1975

Kikiáltási ár: 3 200 000 Ft
8. Háború utáni és kortárs művek aukciója, 108

Kokas Ignác, 1995

Kikiáltási ár: 1 000 000 Ft